6 tipů, jak vybrat kvalitního dodavatele | Easytask

6 tipů, jak vybrat kvalitního dodavatele

Datum přidání: 31.03.2015

Kategorie: Easytask

Víte, jak v seznamu uchazečů najdete toho pravého dodavatele, který odvede práci na jedničku? Přečtěte si 6 tipů z praxe, podle kterých se při vybírání dodavatelů řídím já.

1) Dobře svou poptávku popište

Začneme od základů. Aby se vám přihlásili kvalitní dodavatelé, musíte si dát záležet s popisem poptávky. Tým Easytasku vždy upravuje popis poptávky tak, aby vypadal co nejlépe. Nejsme ale schopni vařit z vody, takže když sami popis odbydete, pravděpodobně tím kvalitnější dodavatele odradíte.

 Stručně a v bodech

  • Strukturujte text
  • Pište s diakritikou
  • Pište spisovně
  • Buďte maximálně konkrétní
  • Nebojte se nám napsat a poptávku vám vyladíme do detailu

 

2) Průvodní zpráva

Podle průvodní zprávy dokonale poznáte, kdo si zadání vaší poptávky přečetl, a kdo ne. Velké množství dodavatelů využívá pro přihlašování na poptávky šablonovitě řešené zprávy. Takoví dodavatelé u mě ve většině případů nemají šanci na úspěch.

Naopak téměř vždy v shortlistu skončí žádosti o poptávku, které začínají oslovením „Dobrý den, pane Illo“ apod. Už jen z tohoto poznám, že si dodavatel dal alespoň tu práci si přečíst, jak se zadavatel poptávky vlastně jmenuje.

Obsah průvodní zprávy je to nejdůležitější. Poradím vám malý trik pro zadávání poptávky – napište do zadání, co přesně chcete vidět v odpovědi. Např.:

Do nabídek prosím uvádějte, kolik hodin týdně jste dostupní, jaké máte s daným tématem zkušenosti, alespoň 1 referenci a hodinovou sazbu.

Dodavatel, který tyto věci v nabídce nezmíní, pravděpodobně nebude „ten pravý ořechový“.

Stručně a v bodech

  • Obsah průvodní zprávy rozhoduje
  • Řekněte si v zadání, co chcete v nabídce (nebo položte jednoduchou otázku)
  • Šablonovité nabídky zvažujte až pokud ostatní dodavatelé nevyšli

 

3) Reference dodavatele

Pro mnoho lidí nejdůležitější věc, pro mě jedna z těch velmi zásadních. Pokud má dodavatel dobré reference a ještě z oblasti, ve které se chystám využít jeho služby, je to obrovské plus.

Neodsuzuji ale dodavatele bez referencí, každý musí nějak začít. S dodavateli bez referencí však nerealizuji větší poptávky. Nejlepší je si nezkušené dodavatele vyzkoušet a ověřit si, jak jsou na tom, na nějaké menší prácičce.

Stručně a v bodech

  • Vyžádejte si relevantní reference
  • S dodavateli bez referencí začněte spolupracovat na menších zakázkách

 

4) Komunikace

Občas je třeba s dodavatelem nejdříve vyjasnit zadání. Rychlost komunikace je jedním z faktorů, pro mě však ne úplně důležitým. Dobří dodavatelé mají hodně zakázek a většinou neodpovídají do minuty zpět.

Spíše než na rychlost se zaměřte na profesionalitu komunikace ze strany dodavatele. Pokud píše nespisovně, bez diakritiky či interpunkce, asi mu o zakázku až tolik nejde.

Nebojte se zeptat dodavatele na jeho návrh řešení, pokud si sami nevíte rady. Z jeho odpovědi poznáte, jak moc je v oboru zběhlý a jestli je schopný nad zadáním sám zauvažovat. Také si ověříte, zdali skutečně pochopil, co vlastně poptáváte. To prosím nikdy nepodceňujte. Není nic horšího, než den před deadlinem dostat zadání vypracované úplně jinak, než jste chtěli.

Stručně a v bodech

  • Profesionální komunikace je základ
  • Dobrý dodavatel většinou do minuty neodpoví, avšak do 24 hodin by to měl stihnout
  • Ptejte se dodavatelů na otázky k vaší poptávce – ověříte si, jestli nad ní přemýšlí

 

5) Cena

Pokud koukám na cenu, vždy ji poměřuji relativně k ostatním cenovým nabídkám. Pokud vůbec nemáte představu o ceně, z hladiny cenových nabídek, které přijdou, ji dokážete vysledovat.

Můžete také udělat to, že nejlevnější a nejdražší nabídku ze seznamu automaticky vyškrtnete. Toto však já osobně nedoporučuji.

Neřiďte se pouze cenou. Netvrdím, že levné je špatné, to vůbec ne. Máme ale ověřené, že kvalita je mnohdy na první pohled dražší. Postupem času se nakonec ukáže, že jsme vlastně ušetřili spoustu času i peněz, které bychom normálně věnovali na řešení nekvalitně provedené práce.

Stručně a v bodech

  • Nevíte-li, kolik poptávka může stát, vysledujte to z nabídek
  • Neřešte zpočátku samotnou výši cenové nabídky, porovnávejte ji s ostatními
  • Cena sama o sobě nestačí k tomu, abyste rozeznali dobrého a špatného dodavatele

 

6) Další faktory

O výběru dodavatelů rozhoduje spousta dalších věcí, které nemá smysl rozepisovat detailně. Zmíním je tedy pouze stručně:

  • Časová dostupnost - zejména práce o víkendech je velké plus
  • Celkový dojem – vyplněný profil, reference, LinkedIn, úsměv na fotce, jestli využívá k práci aplikace, pluginy a podobně.
  • Odpracované zakázky a hodnocení na Easytasku
  • Předchozí spolupráce s dodavatelem

Zastávám názor, že s většinou dodavatelů se dá pracovat. Ty „TOP“ už ale musíte pečlivě vybírat. Při opakované spolupráci můžete také objevit skrytý diamant, který si vybrousíte k obrazu svému a získáte tak dodavatele na dlouhé roky.

Zkuste tedy při příštím vložení poptávky zvážit konkrétní věci, které jsem zde napsal. Uvidíte, že se vám pak bude vybírat mnohem snadněji.