Vytvořte si perfektní mikroslužbu | Easytask

Vytvořte si perfektní mikroslužbu

Datum přidání: 05.05.2015

Kategorie: Easytask

Denně nám vy, dodavatelé, píšete, abychom pro vás otevřeli mikroslužbu. Mnohé zajímavé nápady ale končí ve stádiu plánování, jelikož je není možné do formátu mikroslužby jednoduše napasovat. Na následujících řádcích vám ukážu, jak tyto „porodní bolesti“ překonat a stvořit perfektní mikroslužbu.

Hned na začátku zmíním obecné věci, které platí pro všechny mikroslužby, bez ohledu na to, co je jejich obsahem.

-          Mějte u mikroslužby relevantní a pěkný obrázek ve stylu „kouknu a vidím“

-          Popis držte stručný, jasný, ideálně v bodech

-          Pokud máte, přiložte k mikroslužbě ukázky její realizace

Opusťme teoretický úvod a pojďme se podívat na konkrétní účinné triky pro tvoření mikroslužeb, které jsem vysledoval. Na konci článku poodhalím i kus svého know-how, které mi pomohlo k prodeji více než 100 mikroslužeb.

 

1) Cesta č. 1 – velké množství prodejů

Účelem mikroslužby spadající do této kategorie je prodej mikroslužby ve velkém. A chci-li prodávat ve velkém, musím přijít s něčím, co lidi potřebují. Ideální jsou služby na bázi life-hacků (kreativní způsoby, jak si usnadnit život/práci) či služby oslovující velkou cílovou skupinu.

 

Pokud chcete mít mikroslužbu, která se bude prodávat jako po másle, měla by splňovat následující:

-          Malý konkrétní rozsah

-          Jednoduše a rychle realizovatelná

-          Vysoká užitečnost pro běžného člověka

-          Lehce vyšší cena

 

Malým konkrétním rozsahem rozptýlíte obavy potenciálního zákazníka. „Jde přece jen o drobnost, tak proč ne.“ A nejen to. Také se vyhnete vysvětlování, cože vlastně při koupi mikroslužby zákazník dostane, čímž si ušetříte hodně času.

Jednoduchá a rychlá realizace koresponduje s pojetím mikroslužby – máte-li prodávat jednu za druhou, nemůžete se „zasekat“ při realizaci prvních tří a dalších pět nestíhat. Řešte mikroslužby šablonovitě. Kreativita v tomto případě musí jít stranou, není na ní čas ani prostor.

Vysoká užitečnost pro běžného člověka by se měla projevit v okamžiku, kdy se uživatel na mikroslužbu podívá a „docvakne“ mu – „AHA! To by se mi hodilo.“ Vymyslet něco, co by bylo vysoce užitečné a přitom za pár stovek, je pekelně těžké. :-) Ale pokud to dokážete, máte prodeje v kapse.

Lehce vyšší cena neznamená bezdůvodně zdražit, natožpak brát zákazníky na hůl. Pokud jste stvořili mikroslužbu, kterou jste schopni šablonovitě a rychle realizovat, je možné, že se reálná cena mikroslužby odpovídající strávenému času zastaví například na 70 Kč. Vžijte se do role zákazníka, který vidí pro něj velmi užitečnou mikroslužbu a u ní cenu 70 Kč. Může ho to lehce rozhodit. Proto doporučuji cenu za tento typ mikroslužeb trochu navýšit, abyste předešli nedůvěře.

 

2) Cesta č. 2 – vstupní brána dlouhodobé spolupráci

Založit  si mikroslužbu, která otevírá možnosti dlouhodobé spolupráci, je jednodušší, než výše popsaný typ. Cílem není prodat kvanta, ale vytěžit z minima prodejů maximum výdělku.

Mikroslužba tohoto typu by měla splňovat následující:

-          Mikroslužba by měla splnit zákazníkovu potřebu, ale zároveň mu ukázat, že má i spoustu dalších

-          Po realizaci mikroslužby by měl sám zákazník chtít ve spolupráci pokračovat

-          Cena je nižší, než by normálně odpovídalo vaší sazbě

 

Aby mikroslužba otevřela zákazníkovi nové obzory a ukázala mu, že potřebuje víc, je třeba jí rafinovaně nastavit. Koupí si, splní se mu jeho potřeba, ale zároveň se objeví dvě nové – a jako náhodou mu s nimi právě můžete pomoci. Nejlépe to pochopíte na konkrétním příkladu, který uvedu níže.

Následná spolupráce po realizaci spočívá nejen v nastavení mikroslužby (zejména bod popsaný o odstavec výše), ale také ve vaší iniciativě.  Zjistěte si, k čemu zákazník mikroslužbu potřebuje. Poté, co mu pošlete vypracované zadání, navrhněte, že mu můžete s dalším postupem pomoci. Který zákazník by odmítl, když bude s výsledkem spokojen?

Nižší cenou, než by odpovídala vaší sazbě, dosáhnete toho, že bude zákazník nakloněn delší spolupráci. Odvedli jste dobrou práci za super cenu, prokázali jste své kvality. Teď s vámi zákazník chce dále pracovat a to je výhra. Osvědčili jste se a zákazník tak nebude mít problém s vámi spolupracovat za vaši standardní sazbu.

 

3) Konkrétní tipy a ukázky z praxe

Ukážu vám, jak by měla vypadat mikroslužba podle bodu 1 – tedy taková mikroslužba, která se prodává jako po másle.

Několik měsíců máme v nabídce službu Rozšíření Dropboxu na 18 GB. Za tu dobu se jí prodalo skoro 100 ks. Týdně řeším přibližně 3-5 objednávek. Na 1 takové mikroslužbě je zisk cca 150 Kč. Realizovat ji mi zabere 3 minuty. Pojďme si to rozebrat blíže:

 

Malý konkrétní rozsah – zde je to jasné, rozšířím vám Dropbox na 18 GB. Není zde vůbec prostor pro spekulace.

Jednoduchá a rychlá realizace – jedno rozšíření mi zabere v řádu několika jednotek minut. Ze zřejmých důvodů zde nepopíšu způsob, jakým Dropbox rozšiřuji :-). Ale klient se na způsob neptá, zajímá ho výsledek. A k tomu se dostávám jednoduchou a rychlou cestou.

Vysoká užitečnost – Dropbox je hojně využívaná aplikace. Mou cílovkou jsou lidé, co ji používají a nemají zaplacený prémium účet. Tedy 99 % uživatelů Dropboxu. Základní tarif Dropboxu jsou 2 GB, takže navýšení o 800 % kapacity je pro uživatele obrovsky přínosné.

Lehce vyšší cena, než odpovídá mé sazbě – jak jsem zmínil, rozšíření mě stojí pár dolarů, takže bych cenu mohl snížit. Myslím si ale, že cena 300 korun je pro běžného smrtelníka, co nevidí do pozadí celého procesu, zcela přijatelná.

 

Pro příklad mikroslužby, která slouží jako vstupní brána větší spolupráci, může být například vytvoření loga. Potřeba vlastního loga je poměrně častá u každého podnikatele či firmy. Standardně potřebují logo na web, takže stačí velikost do 300 pixelů na šířku.

Kupujícímu postupem času dojde (nebo mu to můžete nenápadně připomenout), že by vlastně potřeboval logo v různých variacích – logo s transparentním pozadím, černobílé logo, logo dostatečně velké pro tisk nebo i logo v křivkách. A tato příležitost čeká jen na vás. Vy jste vytvořili původní logo, na vás se kupující obrátí. Takže lépe, než nabízet jedno logo v křivkách za 1000 korun, nabízejte jedno malé logo za několik set a navazující zakázky přijdou samy.

 

Inspirujte se těmito tipy při vytváření vlastní mikroslužby. Budeme se těšit, až vám ji otevřeme. Stačí ji vložit do tohoto formuláře.