Jak korporace přicházejí o peníze | Easytask

Jak korporace přicházejí o peníze

Datum přidání: 02.06.2015

Kategorie: Podnikání

I když sám pracuji jako freelancer, několikrát se mi naskytla možnost konzultovat, být součástí nebo jinými způsoby nahlédnout do marketingu ve větších společnostech. Nejednou mě potkal doslova šok, když jsem zjistil, kam marketingové rozpočty plynou. Čtěte dál a dozvíte se, jak lze taky dělat marketing.

 

1. Velká společnost? Jen ať platí!

Představte si, že máte věc v hodnotě 5 000 Kč. Zrovna ji chcete prodat firmě se stamilionovýmirozpočty. Jako mávnutím kouzelného proutku nabízíte produkt za cenu 50 000 Kč. Proč ne, vždyť si to můžou dovolit. Protože pro společnost je to suma stále poměrně malá, nikdo přeci nebude řešit, za co to vlastně je.

Řešení: Projděte si svůj marketingový budget a nebo si najměte externisty na zhodnocení.

 

2. Paušály aneb vytváříme pasivní příjem.

Snem každé agentury je podepsat paušál. Je to relativně snadný a hlavně pravidelný přísun peněz. Viděl jsem paušály na správu PPC, kde útraty za kredit byly řádově nižší než paušál pro správce. Avšak i v případě, že výdaje sedí, je dobré zjistit, zda to, co je v paušálu zahrnuto, se opravdu děje.

Řešení: Paušály jsou v pořádku, ale každý měsíc požadujte výpis aktivit, včetně času na nich stráveného.

 

3. Reporting je pro žabaře.

Ani známé agentury nejsou svaté. Jedna z nich dokonce ani jednou v průběhu spolupráce klientovi report nezaslala. Paušál pobírala vesele dál. Když se nám konečně nějaký report získat podařilo, šlo o naprosto bezduchý dokument s počtem prokliků a zobrazení. Nic víc. Konverze nikdo neměřil, protože „brand přeci měřit nelze“. U billboardu snad, ale v PPC reklamě? Správné reporty mají být pravidelné, s detailním rozpisem utracených peněz a odhadem toho, kolik reklama vydělala.

Řešení: Vždy vyspecifikujte, co má v reportu být a trvejte na jeho dodání.

 

4. Školím, školíš, školíme.

Vzdělávání je potřeba. Nic se ale nemá přehánět. V některých společnostech jsem narazil na případy, kdy členové marketingového týmu několikrát za rok navštěvovali různá školení, jejichž přínos byl horší než nulový. Zkrátka „produktivně“ strávený den za 10 000 korun na osobu.

Řešení: Školení určitě ano. Ale zaměstnanci by se měli taky vzdělávat sami. A když už jdou na školení, mělo by mít přímou souvislost s jejich prací a mělo by se hodnotit, jak znalosti ze školení využili.

 

5. Marketingový tým v roli sekretářek.

Velkým překvapením pro mě byl marketingový tým o velikosti 10 lidí, kde hlavní náplní práce SEO specialisty bylo vyhledat vhodnou agenturu na SEO a správce sociálních sítí vyhledat ideálního kandidáta na správu sociálních sítí, kterému jen přeposílal obsah. Po restrukturalizaci společnosti na práci desetičlenného oddělení stačili jen dva zaměstnanci.

Řešení: Zjistěte, co vlastně kdo dělá. Neříkám, že je špatně mít 10 lidí na koordinaci agentur, pokud opravdu je potřeba je mít. Pokud jsem e-shop působící v 5 zemích, tak už by to dávalo smysl.

 

6. Nakupme je všechny!

Jakou verzi programu vaše společnost potřebuje? No přece Enterprise. Setkal jsem se se společností, která zásadně kupovala nejvyšší licence nástrojů, ačkoliv je vůbec nepotřebovala. Snad pro dobrý pocit, že jsou velká firma, a tak si to mohli dovolit. Výjimkou nejsou ani členství ve všemožných organizacích a znalostních bázích bez jakéhokoliv dalšího využití.

Řešení: Dvakrát zvažte paušální výdaje za online služby a jejich úroveň.

 

7. Král katalogů.

Registrujete svou firmu do katalogů? Zbytečně to nepřehánějte. U nás jsou přibližně dva až čtyři, které mají opravdový smysl. Zbytek je vyhazování peněz. Strategie získání nových registrací do katalogů je důmyslná – v první řadě si vás získají na výraznou slevu až 90 % na první rok. Následně už jen posílají roční faktury. A je až překvapivé, jak jim to prochází. Zažil jsem rekordmana, který měl placené členství v 16 katalozích. Nenechte se nachytat na klasické argumenty o SEO a brandu – tomu snad ani sami provozovatelé nemohou věřit.

Řešení: Koukněte do Analytics na konverze z katalogů a sami uznáte, že to nemá cenu. Samozřejmě existují výjimky a např. oborové katalogy mohou být užitečné.

 

8. Agentura na každou blbost.

Zažil jsem absurdní výběrové řízení, jehož predmětem bylo vytvoření Facebookové skupiny (ne stránky). Znáte WordPress? Příspěvek přidáte pomocí Příspěvek - Nový - Publikovat. Jistá společnost posílala všechny příspěvky agentuře ve Wordu a tato agentura si za tyto příspěvky účtovala hodinové částky.

Řešení: Využívejte potenciál vlastních lidí. Nevěřili byste jak snadné je spravovat obsah na webu nebo odeslat newsletter vlastními silami, když se správně nastaví procesy.

 

9. Musíme vyčerpat budget.

Jinak příští rok dostaneme méně. Klasika, která asi nepotřebuje komentář.

 

Takže vážení, způsobů jak přijít o peníze je docela dost. Je obecně lehčí peníze utratit, než vydělat - tudíž kontrolujte své marketingové oddělení a hledejte cesty na zeefektivnění marketingu a IT. Koneckonců na jedné ze stránek, které vám s tímto údělem pomohou právě jste! Štastný outsourcing!

 

Autor článku si nepřeje být uveden.