Jan Tomáš: „Cílem UX designu je navrhnout kvalitní produkt.“ | Easytask

Jan Tomáš: „Cílem UX designu je navrhnout kvalitní produkt.“

Datum přidání: 03.07.2014

Kategorie: Podnikání

Tak jako v cirkuse za zábavnými a dechberoucími vystoupeními stojí spousta příprav a trénování, tak i za návrhy UX agentury CIRCUS DESIGN stojí poctivý kus práce, jejímž cílem je, aby výsledek vypadal stejně lehce a samozřejmě jako vystoupení artistů.

Jste specialistou na UX design. To je pojem, který u nás zatím není příliš znám. Můžete našim čtenářům vysvětlit, čím se tento obor zabývá?
Pojem UX (z anglického „User Experience“) je sice nový, ale obor tu existuje už destíky jako produktový design. O UX pak mluvíme především v oblasti digitálních produktů a služeb. V UX řešíme způsob, kterým uživatelé vnímají a reagují na naše produkty a služby tzn. jakou zkušenost s naším produktem udělají. UX design je pak proces návrhu vedoucí k co nejlepší zkušenosti uživatele.
 
Proč by podnikatelé měli využít služeb UX designéra? V čem všem jim může pomoci?
Kvalitní produkt je základ pro každého podnikatele a cílem UX designu je takový produkt navrhnout. Spojení se nabízí. UX specialista dokáže pomoct ve všech částech vývojového procesu od ověřování pilotních myšlenek až po přípravu podkladů pro vývoj a vyhodnocení hotového produktu.
 
Setkala jsem se s názorem, že jde jen o další marketingovou léčku, jednoduchý způsob, jak fundovaně tahat z podnikatelů peníze. Někteří kritici UX design jako kognitivní vědu odmítají pro nedostatek hmatatelných výsledků. Setkal jste se už ve své praxi s podobnou kritikou? Jak jste/byste na ni reagoval?
S podobnou kritikou jsem se nesetkal. Naše firma nabízí pouze UX služby, takže se nemáme za co schovávat a výsledky jsou zřejmé. Hodně lidí si uvědomuje důležitost UX, ale nevědí jak na to. Z toho důvodu začínáme spolupráci vždy konzultací, kde si vyjasníme potřeby a cíle a najdeme nejlepší způsob, jak UX začlenit do vývojového procesu klienta.
 
Jde o široký systém okolo produktu, ve kterém Vy sám všechno dělat nemůžete. Využíváte tedy služeb externích dodavatelů (outsourcujete), nebo jen vypracováváte návrhy a Vaši klienti si na jejich základě vše dělají v rámci vlastních „zdrojů“?
Možné jsou oba způsoby. Já nejsem grafik, ani vývojář, takže to jsou typicky profese, které musím najít někde jinde. Někteří klienti mají vlastní tým, se kterým pak spolupracujeme. Pokud klient vlastní lidi nemá, tak využíváme našich ověřených externích dodavatelů.
 
Jak funguje vaše společnost? Jste tým lidí, kteří sdílejí kanceláře, nebo pracujete ze svých domovů, z různých koutů republiky, světa?
Pracujeme tam, kde je nás potřeba. Kancelář máme v centru Hradce Králové, ale jezdíme za klienty po celé republice a způsob spolupráce jim přizpůsobujeme. Můžeme sedět s jejich týmem v jedné kanceláři, nebo pracovat vzdáleně v podstatě odkudkoli.
 
UX design je hlavně znalost psychologie zákazníka. Můžete nám nějak obecně říct, jaký je současný český zákazník? Jak vnímá reklamu, značku, je-li vůbec přístupný k tomu, vytvořit si s tím, kdo mu produkt nabízí, nějaký vztah, nebo je jen konzumentem?
Na to se musíte ptát spíš lidí, kteří se zabývají reklamou a značkami. Našim cílem je dobrý produkt, na kterém pak klient staví svůj marketing a další věci s tím spojené.
 
Pokud chceme jako podnikatelé v dnešním dravém tržním prostředí prorazit, na co všechno bychom se měli při vlastní prezentaci zaměřit? Vytvořením webu, stránek na sociálních sítích a např. PPC reklamou to určitě nekončí…
Za mě je důležité mít kvalitní produkt, který lidem má co nabídnout a který bude radost používat. Na prezentaci, propagaci a marketing jsou tu pak jiní odborníci.